This journey was o-funded by the Erasmus+ Programme of the European Union
Within the project Erasmus+ wemobil 3
“New learning places and learning concepts of educational institutions in Sweden”
Training trip for employees of adult education centres from May 19th to 26th 2019 to Stockholm/Uppsala
A very warm thank to all partners:
Hessischer Volkshochschulverband e.V.
In adult education – even more than in school pedagogy – the question about learning place is of central importance. Adult education centres are communal meeting places. In addition to the traditional classrooms, they also run self-study centres with audiovisual courses, training firms or art workshops. Museums, memorials, libraries and nature parks are also increasingly being used as learning places. And also places of cultural and historical interest are used as learning environments. For some years now, “virtual places” have also been gaining more and more importance in adult education.
Public adult education in Sweden is historically and currently regarded as a successful example of the recognition of extracurricular education as a foundation of a democratic and enlightened society. The Scandinavians are pioneers in Europe not only in terms of sufficient financing or nationwide provision, but also in terms of innovative learning locations and learning formats. The purpose of the training trip is therefore to visit and reflect on innovative learning locations in Sweden that offer new impulses for social learning beyond the classical settings. A new look to learning places can also help to overcome social challenges such as integration, inclusion and individualisation. The decisive factor here is the congruent relationship between learning location and learning concept.
„Neue Lernorte und Lernkonzepte von Bildungseinrichtungen in Schweden“
Fortbildungsreise für Mitarbeiter/innen von Volkshochschulen vom 19. – 26. Mai 2019 in Stockholm/Uppsala
In der Erwachsenenbildung ist – noch mehr als in der Schulpädagogik – die Frage nach dem Lernort von zentraler Bedeutung. Volkshochschulhäuser sind kommunale Treffpunkte. Sie unterhalten neben den traditionellen Unterrichtsräumen zum Beispiel Selbstlernzentren mit audiovisuellen Lehrangeboten, Übungsfirmen oder Kunstwerkstätten. Auch Museen, Gedenkstätten, Bibliotheken und Naturparks werden zunehmend als Lernorte für Erwachsenen genutzt. Dazu kommen Exkursionen zu kultur- und geschichtsrelevanten Orten. Seit einigen Jahren bekommen zudem die „virtuellen Orte“ eine zunehmende Bedeutung in der Erwachsenenbildung.
Die öffentliche Erwachsenenbildung in Schweden gilt historisch und aktuell als gelungenes Beispiel für die Anerkennung der außerschulischen Bildung als Stütze einer demokratischen und aufgeklärten Gesellschaft. Nicht nur in Bezug auf ausreichende Finanzierung oder flächendeckende Angebote, sondern auch in Bezug auf innovative Lernorte und Lernformate sind die Skandinavier Vorreiter und beispielgebend in Europa.
Die Fortbildungsreise dient daher dem Zweck, in Schweden innovative Lernorte aufzusuchen und zu reflektieren, die jenseits der klassischen Settings neue Impulse für das soziale Lernen bieten. Dabei gilt es Herausforderungen wie Integration, Inklusion und Individualisierung zu berücksichtigen. Entscheidend ist dabei die kongruente Beziehung von Lernort und Lernkonzept.